Yrkesfaglig opphenting - Kryssløp fra Vg1 studiespesialisering til yrkesfag på Vg2

Har du fullført Vg1 studiespesialisering og funnet ut at du er klar for noe mer praktisk opplæring? Kanskje du har funnet ut at du heller vil ta et fagbrev? Da kan du begynne i vg2 hos oss og få et år med programfagene fra vg1 og vg2.

Fordelen er at du slipper å måtte ta et nytt Vg1 (gjøre omvalg). Samtidig har du fortsatt mulighet til å få førstegangsvitnemål om du ønsker å ta høyere utdanning.

På Vg1 studieforberedende (Vg1ST) har du fullført alle de obligatoriske fellesfagene i Vg1 og Vg2 yrkesfag. De ledige timene brukes til faget yrkesfaglig opphenting (YFO). I YFO undervises det i programfagene på Vg1 i det programområdet du har valgt. Faget tas sammen med Vg1 klassen. Resten av timene dvs.  programfagene, yrkesfaglig fordypning og kroppsøving, tar du sammen med Vg2 klassen.

Hos oss kan du velge mellom:

Hvordan søke:

Den yrkesfaglige opphentingen vil kun være mulig å søke for de som har vg1 Studiespesialisering fra før (STUSP1----). Da søker du på VIGO og du kan velge mellom:

• NAHDF2----        Heste- og dyrefag
  • NAHDF2M-HK   Heste- og dyrefag, hundekjøring,LAS